Home > ISU SEMASA > TUN MAHATHIR SINDIR KAUM CINA

TUN MAHATHIR SINDIR KAUM CINA

DSC_0174

7 Sindiran Tun Mahathir kepada orang cina

1. Sekarang baru saya tahu kenapa kontraktor Melayu tidak pernah diberi kontrak oleh swasta Malaysia. Mengikut Fellow Kanan Institut Kajian Sosioekonomi dan Alam Sekitar (SERI). Dr Michael Lim Mah Hui, Bumiputra tiada kualiti.

2. Ketua Pakar Ekonomi RAM Holdings, Dr Yeah Kim Leng, pula berkata, swasta mementingkan meritokrasi, bukan menutup peluang kepada Melayu.

3. Kita tahu Kerajaan yang dikuasai oleh Melayu yang tidak berkualiti, telah mengambil hampir 100% Melayu untuk menjadi pegawai dan kakitangan Kerajaan. Hasilnya dapat kita lihat Malaysia tidak dapat ditadbir dengan baik dan pembangunannya memang buruk sekali berbanding dengan negara-negara lain yang mencapai kemerdekaan bersama dengan Malaysia.

4. Kerajaan yang dianggotai oleh Melayu yang tidak berkualiti ini gagal menangani kemerosotan ekonomi dan kewangan pada 1997/98. Ramailah peniaga dan pengusaha negara terutama dari kaum yang memiliki merit yang bankrap semasa krisis matawang kerana tindakan “control” oleh Bumiputera. Sehingga kini ekonomi dan kewangan negara tidak dapat dipulih oleh Kerajaan Melayu yang tidak berkualiti ini.

5. Sesungguhnya untuk mengelak kerosakan negara, Melayu yang tidak berkualiti ini tidak harus diberi apa-apa peluang menuntut ke peringkat universiti kerana mereka tentu tidak akan lulus dan mendapat apa-apa ijazah. Tindakan pemaju swasta mengutamakan merit memanglah wajar. Ini bukan kerana tidak mahu memberi peluang kepada Melayu, tetapi kerana mengutamakan merit.

6. Meritokrasi memang baik bagi Malaysia. Jangan bagi apa-apa pun yang tidak berasas kepada merit. Orang yang tidak berkualiti tidak mempunyai hak dan tempat di Malaysia. Biarlah mereka kekal dengan kualiti buruk mereka asalkan yang berkualiti, yang memiliki merit meraih segala-galanya untuk mereka. Kemerdekaan Negara dari dijajah oleh British bertujuan memberi segala-galanya kepada yang memiliki merit dan bukan untuk yang tidak berkualiti.

7. Dan saya bersetuju dengan pendapat pakar-pakar orang cina dari SERI dan RAM Holdings. Orang yang tidak ada kualiti tidak ada tempat di Malaysia kita yang Merdeka. Mereka harus tahu nikmat kemerdekaan bukan untuk mereka. Nikmat ini hanya untuk yang mempunyai merit walaupun orang cina tidak berjuang langsung untuk membebaskan Malaysia dari penjajah.

-Tun Mahathir-

Advertisements
  1. RBJ
    July 12, 2016 at 8:43 am

    Menarik perhatian. Komen2 berikutannya pun merangsang semangat.

    Tidak ada orang suka dipersalahkan. Tidak ada orang suka diperlekehkan walaupun sebenarnya dia memang selekeh. Tidak ada orang suka dinafikan walaupun sebenarnya memang dia tidak mampu dan tidak dapat capai tahap sebagai seorang yang berkemampuan. Tidak ada orang suka dituduh perosak negara walaupun sebenarnya niat dan matlamatnya jelas bakal merosakkan negara.

    Mana pemimpin negara yang berwibawa serta berkebolehan dan mana para elit kita.
    Tuan2lah yang mahu berkuasa dan diberi kuasa. Maka, dengan kuasa tuan2 ada, perbetulkanlah sebelum nasi jadi bubur, sebelum simen mengeras, sebelum bukit yang tinggi menawan tertarah jadi tanah rata. Berhentilah dengan kesibukan menjaga periuk nasi sendiri sambil menjatuhkan orang lain. Tolonglah sibukkan diri dengan tugasan mempercantik negara. Elakkanlah negara dari kecacatan yang telah lama dikenalpasti oleh rakyat.

    Cakap2 rakyat kan hanya seperti campuran garam yang tercurah ke sungai. Ia akan mencair begitu sahaja. Paling kuat tindakan mencampur garam dalam air tiada baiknya; hanya mencemar kebersihan alam.

    Berhentilah dengan kesibukan menjaga periuk nasi sendiri sambil menjatuhkan orang lain terutama saudara mara sendiri. Tolonglah sibukkan diri dengan tugasan mempercantik negara.

  2. pedang lautan
    July 12, 2016 at 1:33 am

    Tujuan penjajah bawak masuk perjanjian sosial adalah untuk sentiasa melemahkan banhgsa jawi yg kuat suatu ketika dahulu.

  3. Wan
    July 11, 2016 at 10:26 am

    Nak dapatkan equality atau above dalam merit sistem ni senang je. Masukkan syarat fasih menulis dan dan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai satu keperluan. Kita tgk langit tu tinggi ka rendah nti. Tp perkara ni kerajaan tidak laksanakan. Alih2 kebolehan mandarin yg duk pakai oleh company taikoon cina Sebagai prasyarat nk mintak kerja. Pastu bahasa di opis hanya bahasa dia dengan bangsa org putih. Tang bahasa org putih tu takpelah ia bersifat universal tp Berapa kerat je melayu yg tau bahasa dia kan Itulah salah satu punca merit org kita jatuh.

  4. Merah
    July 11, 2016 at 10:23 am

    Setuju!! Tun m sgt mempertahankan melayu..sbb tu time die memerintah org cina tkot..aku bnyk kwn cina..kbnykn dorg fikur duit saje..xde friendship goal.ko ade duit die kwn.xde duit bye bye..

  5. July 21, 2014 at 2:35 am

    Awesome! Its truly amazing article, I have got much clear idea about from this post.

  6. shamneo
    July 10, 2014 at 2:40 pm

    stuju kenyataan DR mahathir. majoriti kaum cina bukan faham pon sindiran ini.. the reality is kaum cina takot dengan bayang2 sendiri.. sebab tu dengki dengan orang melayu. dan jiga majoriti kaum cina cepat lupa diri.. bile jatuh kesusahan., mereka mencari2 dan menangih simpati kepada melayu.. bile sudah senang sedikit, mulelah nak jatoh kan kaum melayu yg pernah tolong mereka…. majoriti ramai kaum cina ini dilabelkan sbg selfish…!!!

  7. July 10, 2014 at 9:35 am

    Senan cerita pasal BANGSA CINA ada 2 KATEGORI, yang satu HSBC yang satu lagi OCBC.
    HSBC aslinya Hongkong and Shanghai Cooperation juga kenyataannya HANYA SATU BANGSA CINA buktinya HONGKONG dah kembali KEPANGKUAN CHINA, saya harap Orang Melayu Malaysia bangun dari dengkoran selamatkan MELAYU SINGAPURA bukan menata kerana ia saperti MENEPOK AIR didulang percik kemuka sendiri.

    Tentang OCBC aslinya Overseas Chinese Banking Cooperation, kenyataannya ORANG CINA SEBERANG LAUT ini “PENDATANG, PENTAKLUK melalui EKONOMI, Kenyataannya WALAUPUN MALAYSIA DIDALAM TAMPOK IERSJAAN MELAYU tetapi dari segi EKONOMI majoriti didalam genggaman orang CINA.

    Cuba fikirkan” ALLAH adakan HITLER tiada SIA SIA demi mengajar YAHUDI,mereka sekarang TAMPOK EKONOMI DUNIA,ALLAH jadikan MAO TZE TONG tidak SIA-SIA, kerana terseksa ORANG CINA MERANTAU dan dah berkuasa dari segi EKONOMI waima dimana negeri mereka berada,Indonesia,Malaysia mentelah lagi diSingapura.Dan ALLAH jadikan SADDAM HUSEIN tidak SIA SIA, terbukti ORANG IRAQLAH paling JAHILIYAH dan KASAR,termasok YAHUDI dimana keduanya memang sapertimana RASULULLAH isyaratkan TIMUR ARAB.

    Senang cerita kalaulah BRITISH tidak bawa hamba2 dari CHINA DAN INDIA, manalah dapat kita rasa REMPAH RATUS,MEE dan sebagainya.Setiap terjadi ada hikmah tetapi melayu tetap lemah kerana lebeh condong makan yang bersantan dan berlemak dari makan KURMA, MADU atau makanan yang berkhasiat.Lebeh suka MENGAJI dari MENGKAJI AL-QURAN, Yahudi kaji dah sampai kebulan, pintar mathematik cuma mereka tidak akui RASULULLAH.

  8. Rosli Bin Talip
    July 9, 2014 at 6:24 pm

    Meritokrasi tidak releven dalam masyarakat berbilang kaum…meritokrasi selalu di praktik kan oleh golongan minoriti utk mempertahankan hak mereka sahaja…tgk sahaja Spura contoh nya…pemimpin mereka masa dahulu mempertahankan meritokrasi…sudah dapat memimpin negara sendiri kenapa pulak amalkan sistem kota…tidak akan ada kota bangsa lain yg boleh melebihi kota org cina…apa yg mereka perkatakan semuanya adala penipuan demi utk mendapatkan kepentingan mereka…hari demi hari semakin ramai org cina yg hijrah ke luar negara lalu mereka mengambil warga asing yg berbangsa cina utk mengisi kekosongan kota …mereka mahu kekalkan kota cina lebih 75 peratus…mereka bangsa yg tidak tahu menghurmati bangsa lain apatah lagi utk menerima org melayu sebagai majikan mereka…

  9. juanfler
    July 9, 2014 at 1:26 pm

    Saya nampak ini bukan sindir Cina tapi sindir Melayu. Sendidri tak boleh buat, salahkan orang lain. Dapat kontrak tak mahu atau tak mampu buat kerja, jual pada orang lain. Bila orang itu dapat untung atas usahanya, complain pulak.

  10. whosien
    July 9, 2014 at 10:09 am

    kerajaan BN naik2 kn lg barangan harian biaq bangsa MELAYU hilang didunia xcukup mkn n pakai , ,dh cukup org tua2 kami hampa tindih sampai mati n TIME kami lak hampa nk tindih sampai mati ka @ hampa yg mati dulu! !

  11. has
    July 9, 2014 at 9:51 am

    Kenal sejarah kita bru kita tau bsr atau kcil nilai sesuatu yg ada pd kita skrg.klau irg dlu ckup kuat jati dri mereka..trutama irg kita mlyu islam…tpi lihat apa yg jdi skrg..tk kira dr mna kedudukannya pngkatnya ketrunannya…yg pnting harga dri n maruah djga…kita melayu islam skrg trlalu tkut n layu dgn bngsa lain…pdhal islam sndri dh cntik n lnkap utk jdi pndoman n pnduan dlm kehidupn ..mrilah kita slmatkn ank ank bngsa n negara kita dr trpindah milik kpd orglain…jgn ank cucu cicit kita nnti akn slahkn kita dsbbkn kita mnjadikn sejarah hitam utk mrka d msa depan..

  12. Tuah
    July 9, 2014 at 9:17 am

    Org melayu beragama islam, memegang kuat adat resam melayu dan didikan agama utk tidak mulakan permusuhan, lemah lembut dan toleransi dalam semua segi. Tapi tidak sekali bole biarkan orang2 yg pandai exploitasi keadaan ini ambil kesempatan atas hak2 bangsa melayu dan islam disebabkan sikap melayu kita yg byk tidak apa, biarkan, tuggu dan lihat atau terlalu sabar itu. Kekangan ini bukan sebab melayu tak berkualiti tp lebih pd adat resam budaya melayu dan nilai agama.

    Pemimpin melayu dan islam kena mainkan peranan, ada keberanian dan semangat melayu utk memimpin, gubal undang2 dan polisi serta pelaksanaan pentadbiran demi jaga hak2 ini secara adil dan saksama tidak sesekali membuka peluang dicabuli demi kepentingan peribadi dan untungkan satu kaum shj.

    • najibmilatu
      July 9, 2014 at 3:29 pm

      Memang masih ada orang Melayu yang “memegang kuat adat resam Melayu dan didikan agama” tetapi mereka kini sudah tenggelam dalam kalangan Melayu yang sudah tidak lagi faham akan sifat-sifat budaya Melayu sendiri.

      Juga, saya amat tidak bersetuju apabila kelemahan orang Melayu dikaitkan dengan nilai agama yang mereka anuti. Malahan sebenarnya, kelemahan orang Melayu berpunca dari nilai agama Islam yang TIDAK mereka anuti.

  13. mat selamberdek
    July 9, 2014 at 8:14 am

    Walaupun hanya sindiran tun, tetapi ada hujah yang sangat bagus yang saya sendiri tak terfikir.

  14. pako
    July 9, 2014 at 6:05 am

    ade yg benar dan ade yang salah.andainya rase salah, kite cube perbetulkan.andai kata betul, kite sempurnakan.kite berbalah siapa pemilik tanah ini,kite berperang mulut siapa lagi baik, sedangkan realiti,analisis,statistik, tak menunjukkan siapa kita yang sebenarnye.sindiran tun kepada kaum lain, tidakkah kita sendiri tidak terase.sejarah hanyalah rujukan masa lampau.andai terus berpegang kepada sejarah,masa depan tetap bukan milik kite.

    • zul
      July 9, 2014 at 9:10 am

      pandangan tuan juga ada yang salah dan ada yang betul terutamanya sejarah. Tuan belum begitu jelas tentang fungsi sejarah untuk menjadikan sesuatu bangsa atau negara itu menjadi lebih maju dan bukan hanya sebagai kenangan manis masa lalu.

  15. sahruddin bin Juhar
    July 9, 2014 at 2:24 am

    sebenarnya melayu ada kualiti, sebelum mereka datang ekonomi dikuasai oleh orang melayu dan melayu banyak berniaga, tetapi apabila kedatangan penjajah, melayu diletakan dikampong oleh penjajah supaya miskin dan tidak maju dan mereka meletakan mereka di bandar dan berniaga dan menyebabkan mereka kaya dan ada wang

    Penjajah pada masa itu takut dengan melayu, bila melayu jd pandai dan kaya mereka akan menuntut kemerdekaan…walaubagaimana pun melayu berjaya menuntut kemerdekaan.

    contoh di Jalan Chaw Kit dan di Klang satu masa kegiatan ekonomi dan diduduki oleh meraka telah dikuasai oleh bangsa lain.

  16. July 9, 2014 at 2:04 am

    Kita tukar semula nama Malaysia menjadi Tanah Melayu!!!

  17. iszeran
    July 8, 2014 at 3:43 pm

    melayu mesti kuat..jangan ada hasad dengki..itu aje kita pasti berjaya

  18. sanubari
    July 8, 2014 at 3:17 pm

    prejudis yang berpanjangan dari bangsa asing terhadap bangsa melayu.tambahan pula singapura berjaya “diserahkan” kepada mereka2.bagai menjadi kiblat, perjuangan berteras bangsa semakin menjadi2.amat malang kepada penduduk asal…bagai lagu anak kecil main api..

    • waq suparjo
      July 8, 2014 at 3:26 pm

      kadang kita jangan membangaukan orang lain macam lagu bangau oh bangau.
      pemimpin melayu sendiri gila RM, kita jadi mangsa. memang sial dowhh pemimpin mcm ni.

  19. Anonymous
    July 8, 2014 at 3:00 pm

    mengaku je la sakit hati kan dipanggil pendatang??
    Semelai, Orang Laut (Kuala), Orang Kanaq..itu semua leluhur kami..proto kami…masih wujud hingga kini…

    ko punya proto kat mana??ada kat tanah melayu ni ke???ke tanah besar sana???
    ntah kan ada ntah tak de dah…

    kami datang dari Sumatera pun, tetap Melayu & berbahasa Melayu
    dari Aceh pun tetap Melayu & berbahasa Melayu
    datang dari Jawa pun tetap Melayu & berbahasa Melayu…
    dari Brunei??usah cite la…

    ko datang nusantara ada ko nak tukar jadi Melayu?
    ko masuk islam, kawin orang melayu, baru ngaku Melayu…sebab Melayu itu kalo di Malaysia mesti beragama Islam, mengamalkan cara hidup orang Melayu, bertutur dalam bahasa Melayu…ko nak jadi Melayu???
    kalo tak nak beragama islam, pi jadi Melayu kat negara lain la…itu pun kalo orang situ nak ngaku ko melayu la…takut nanti depa humban ko naik tongkang ja..

    • haaonanko
      July 8, 2014 at 6:18 pm

      Ko ni memang melayu ea?
      Bahasa Melayu kaya dgn sindiran dan putis.
      Terang-terang orang itu menyindit SERI dan RAM (org2 cina).

      Ini lah orang melayu yg kurang kesedaran diri dan sivik.

      Melatah tak kena tempat.

  20. siapa saje
    July 8, 2014 at 2:50 pm

    sokong 100% pada puan yati…bila melayu kata kaun cina pendatang..tahu marah…tp realitinya tgk siapa yg rasis…tgk di facebook bdk mentah cina ckp melayu mcm2..tu lg rasis..

  21. Anonymous
    July 8, 2014 at 2:49 pm

    pendatang cina india british bawak mai..setakat nak mengaku baru ada kat tanah melayu ni 200-300 tahun baik tak payah…this is Malay Archepelago!!! bukan Chinese Archepelago…bukan Multiracial Archepelago…dasar datuk nenek pendatang tetap pendatang…

  22. pakmalau
    July 8, 2014 at 1:21 pm

    sokong pn yati 100%……

  23. Anonymous
    July 8, 2014 at 11:56 am

    Pn Yati jangan terlalu Rasis la.siapa yg kaum pendatang? you pula datang dari mana? you dapat buktikan yang mana datok nenek moyang dari mana.you all lah sering bercakap dan ungkit pasal rasis ni. yes, saya agree ngan TUN tapi Bukan Ngan Statement you.

    • Anonymous
      July 8, 2014 at 12:14 pm

      jgn marah dengan Pn Yati..walaupun puan Yati tu mungkin ada darah dari tanah seberang tapi kena ingat wilayahnya adalah masih Nusantara ataupun The Malay Archepelago…

    • daeng
      July 8, 2014 at 3:28 pm

      keturunan ko dari mana?buktikan

  24. Anonymous
    July 8, 2014 at 7:11 am

    Kesilapan 57 tahun yang tidak boleh diubah.Kesilapan kepimpinan Melayu yang terlalu percaya kepada bekas pendatang.
    Kesilapan Melayu kerana boleh dibeli dengan RM dan dulunya $.

  25. July 8, 2014 at 5:54 am

    Memang benar sekali ape yang tun ucap kan,,namun kaum pendatang ini sememang nye teramat rasis dengan bangsa melayu tapi tidak dengan bangsa lain,,,,,,

    • Anonymous
      July 8, 2014 at 12:37 pm

      Mari kita cakap lanjiooo pada cina…

    • melayu
      July 9, 2014 at 4:37 pm

      setuju sgt!! dh bertahun2 kerja dgn bangsa ni, dan tau sgt rasis mereka tahap mana, memang tk semua, tp kebanyakan nya! kalu kerja bodoh tahap lembu tp d sbbkan bangsa sama bonus gaji suma dpt lebih dr bijak pandai bangsa lain! kalu ckp mulut manis serupa madu tp belakang die pijak smpai lunyai! fakta yang tak boleh di auta kan!!!!!!!!!

      • Juhari
        July 12, 2016 at 9:29 pm

        Mungkin patut sejak dari dulu kita patut melatih anak-anak melayu menguasai bahasa cina. Selain itu sebagai kelebihan intuk bekerja di syarikat cina…selain kita sudah hidup berpuluh tahun dengan mereka tapi bila mereka mengumpat atau mengutuk depan kita dengan bahasa dia kita tak tahu apa2…mereka ni bila tahu kita boleh berbahasa dia …dia lebih hormat. Adakan lebih banyak sekolah yang mengajar bahasa cina seperti di setengah bording school atau latih guru-guru bahada cina dikalangan anak melayu

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

JohorXPress

Real Times, Real News

Kuman Kumin

pabila Kuman Kumin bercerita ...

%d bloggers like this: